zondag 10 mei 2015

Panamakanaal Crossing


Vandaag gaat de cruise haar naam eer aan doen: we gaan het panamakanaal door! Dat betekent vroeg op want we willen niets missen. Hen gaat op dek 10 voorop staan en Margriet en ik gaan na het ontbijt vanaf de verrandah van hun hut de vaart richting de eerste lock bekijken. 



We zien hoe de touwen via een roeiboot van de mules aan het schip worden verbonden. Deze mules moeten het schip recht houden, het schip vaart op eigen kracht de locks in. 



Als we in de eerste lock zijn aangekomen, deze is onderdeel van de Gatun locks, gaan de sluisdeuren dicht en wordt het water binnengelaten zodat het schip stijgt. 







Als we op hetzelfde waterniveau van de volgende lock zijn, gaat de sluisdeur aan de voorzijde open en varen we de tweede lock in. Hier gebeurt weer hetzelfde. 



Na drie locks zijn we op niveau van Gatun Lake en moeten we een paar uur varen om bij de Puedro Michuel lock te komen. 




In de locks is er weinig ruimte voor het schip. De Disney Wonder in een Panamax schip, wat inhoudt dat het net past. Aan beide zijden van het schip is dan ook maar een klein randje ruimte tussen de wal en het schip. Het is duidelijk een hele klus en er is goede samenwerking nodig om zo'n groot schip door het kanaal te manoevreren. 
De hele dag (want zo lang duurt de reis door het Panamakanaal) is het prachtig weer. De zon schijnt en het is vochtig warm. De kans op regen is in dit gebied heel groot maar wij hebben pas in de avond drie druppels gezien. Er is niet veel wildlife te zien, alleen heel veel voor ons onbekende vogels (waarschijnlijk veel Fregatvogels). 







Na de Puedro Michuel locks volgen de Mira Flores locks. Die er voor zorgen dat we weer dalen tot zeeniveau. We zien de locks vanaf allerlei plaatsen op het schip. Dek 10 voorop, dek 5 vanaf de verrandah, dek 4 vanaf stuur- en bakboord en ook dek 3 binnen kijkend door de poorthole die eerst boven de kant ligt en later bijna helemaal geen doorkijk meer biedt omdat het schip dan zover gezakt is dat het uitzicht vooral muur is.




Het is bijzonder om dit een keer mee te maken. Er wordt de laatste jaren hard gewerkt aan een uitbreiding van het kanaal zodat er grotere schepen doorheen kunnen dus het zal niet lang meer duren voordat de Wonder niet meer een Panamax schip is.


Na een lange indrukwekkende dag kruipen we ons heerlijke bed in. Morgen een dag op zee zodat we helemaal bij kunnen komen van alle indrukken.



1 opmerking:

  1. En hoeveel meter ben je gestegen/gedaald? En hoeveel dollar kost dat zo'n schip nou? Erg indrukwekkend!!

    BeantwoordenVerwijderen